„Az a helyzet, hogy egy percre sem hagyhatom ott a munkát. Nem tudnának nélkülözni, egyszerűen túl sok dolgom van!”

Nos, ez hatalmas tévedés! Azért tudom, mert egykor én is ugyanígy gondolkodtam, amikor még heti hét nap, napi 16 órát dolgoztam akkori startupommal. Némi szabadidőre mindenképp szükség van, e nélkül ugyanis könnyen kiéghetünk.

De hogyan engedjük el a munkát a vakáció idejére? Hogyan menjünk fejben is szabadságra? Mert ha nem figyelünk oda, akkor könnyen megeshet, hogy szabadság helyett egy gyönyörű tó/tenger vagy óceán partján fogjuk ugyanazokat a munkával kapcsolatos programokat futtatni magunkban: újrajátsszuk a kollégáinkkal vagy a főnökünkkel folytatott beszélgetéseinket, felülvizsgáljuk legutóbbi döntéseinket, ha pedig épp nem a múlton rágódunk, akkor a hétfőtől ismét menetrend szerint zajló munkát tervezgetjük, kényszeresen csoportosítgatva ide-oda az előttünk álló tennivalókat.

A vakáció tényleges kihasználására és az említett problémák elkerülésére ezért én a következő módszereket sajátítottam el. A legfontosabb, hogy még az utazást megelőzően helyezzük magunkat egyfajta kellemes, nyaralós gondolkodásmódba. Kezdjük meg a kikapcsolódást már a vakáció előtt. Szánjunk rá egy fél napot, hogy a megfelelő hangulatba kerüljünk, és ehhez csináljunk egy-két olyan gyakorlatot, ami segít az éberség állapotának megteremtésében. A teendő a következő:

Mindenekelőtt gondolkodj el rajta: melyik énedet szeretnéd nyaralni vinni?

Képzeld el a túlhajszolt énedet ahogy az irodában görnyed -- majd felejtsd is ott! Vidd inkább az éber énedet vakációzni. Ez a részed az, amely ki tud kapcsolódni, élvezni tudja a barátokkal vagy a családdal töltött időt, miközben néha az irodában felejtett robotolós énről is megemlékezik. :-)

Ha ez megvan, akkor csak egyszerűen engedd el magad és fuss át fejben az útiterveden. Pontosan képzeld el milyen lesz majd az utazás. Képzeld el, mit fogsz csinálni, mit fogsz látni és ami a legfontosabb: milyen élményeket keresel.

A gondolatmenet zárásaként pedig tedd fel az i-re a pontot és koncentrálj arra, hogy milyen szerencsésnek és boldognak érezheted magad, hogy egy ilyen vakációra mehetsz. Légy hálás, hogy abban a luxusban lehet részed, hogy egy egész hétre magad mögött hagyhatod a munkát.  

Tisztázd a családoddal és a barátaiddal is, hogy miként szeretnéd most teljessé tenni a pihenést és hangoljátok össze a szándékaitokat. Ez egy fontos lépés, semmiképp ne hagyd ki! A csend és nyugalom ugyanis nem jönnek csak úgy véletlenül, maguktól.

A nyaraláson már nem lesz más dolgod, mint élvezni a pihenést, a szabadság tényét és az érzést, hogy minden jól van úgy, ahogy van.

A tervezett programokon kívül iktass be egy kis igazi szabadidőt is, amikor biztosan nem csinálsz semmit. Sétálgass szabadon, álmodozz egy függőágyban és engedd, hogy a dolgok spontánul történjenek.

Semmi elektromos kütyü – milyen jól hangzik, ugye? Egy egész hétig! Ám jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy a teljes elszigeteltség néha ugyanolyan stresszes lehet. Épp ezért lényeges, hogy megtaláljuk a számunkra optimális arany közép utat. Keresd meg mi működik nálad, mi passzol hozzád és ne félj ragaszkodni hozzá. Ha elhagynád ezt a rutint, csak találj vissza hozzá.

Légy olyan, akár a víz: ússz ki a parttól, lebegj szabadon, legyen az óceán, tenger, tó vagy medence, ami körülvesz. Érezd, ahogy a gondolataid és minden aggodalmad messze úszik tőled. Már öt perc is elég ebből, hogy rendet tegyen a fejedben.

Ha az éberség gyakorlásának mestere vagy, akkor arra is fordíts időt, hogy reggelente 10 percet meditálj. A különböző alkalmazások, mint például a Headspace remek segítséget nyújthatnak ebben.

Ha kihagynál egy napot, akkor pótold egyszerű mini-meditációval. Csukd be a szemed és végy 3 mély lélegzetet: szívd magadba a békét és fújd ki a feszültséget.

Jó trükk az is, ha képessé teszed magad rá, hogy meditatív örömöt találj olyan egyszerű dolgokban is, mint például a zöldséghámozás vagy szeletelés vacsorakészítés közben. Ahelyett, hogy sietnél és idegesen letudnád ezeket a napi feladatokat, arra is használhatod őket, hogy lelassítsanak és kikapcsoljanak!

Szakíts rá időt, hogy értékeld mindazt ami körülvesz, válj kíváncsi szemlélőjévé környezetednek.

Ahelyett, hogy mindent természetesnek és adottnak vennél magad körül, ilyen kérdéseket tegyél fel magadnak, hogy figyelmed a jelenre irányítsd: mit látok magam körül? Milyen színeket figyelhetek meg? Milyen hangokat hallok? Hangosak vagy halkak ezek a hangok? Miből van az út a talpam alatt? A testem mely részén érzem a hajnali nap első sugarait? Ezek a kérdések mind egy célt szolgálnak: hogy osztatlan figyelmed az itt és mostra tereljék.

Az éberség aktív gyakorlása lehetővé teszi számunkra, hogy figyelmünket teljes mértékben arra irányítsuk, ami a jelen pillanatban bontakozik ki előttünk. Az éberség tehát magában foglalja a jelen maximális megélését: azt, hogy nem a múlt gondolataiban vagy a jövő aggodalmaiban létezünk, hanem csakis az itt és mostban, egyik lélegzetről a másikra

.

Szenteld tehát teljes figyelmed a jelennek, amikor csak teheted. Ha már egyet-kettőt alkalmazol a fenti tippek közül, már az nagyban hozzásegíthet az ellazuláshoz és a tényleges feltöltődéshez egyetlen hét alatt is.

Megjegyzés: a legtöbb gyakorlat ezek közül a munkahelyen alkalmazva is legalább olyan hatásos… :-)

Ha érdekelnek a különböző tudatossági tehnikák, írj nekem üzenetet vagy iratkozz fel a heti Éber Élet Jegyzetekre:

Name *
Name